Iš kur gauti energijos? „Apotheka“ Vaistininkė rekomenduoja sveikų alternatyvų kavai

May 5, 2021

Pora kavos puodelių per dieną turi teigiamą poveikį organizmui ir sveiko žmogaus gyvenimo kokybei. Kava skatina darbingumą, stimuliuoja nervų sistemą, o iš kavoje esančio kofeino smegenys gauna energijos ir veikia produktyviau. Kava pagerina koncentraciją, loginį ir analitinį mąstymą. Šis gėrimas suteikia energijos ir tonizuoja organizmą, tačiau taip pat kuriam laikui pakelia kraujo spaudimą ir paspartina širdies ritmą, tad aukštą kraujospūdį ir padažnėjusį pulsą turintys žmonės turėtų stebėti savo savijautą išgėrus kavos. Kita vertus, turintiems žemą kraujo spaudimą tonizuojančios kavos savybės turės teigiamą poveikį.

„Kava yra puikus antioksidantų šaltinis. Jie apsaugo ląsteles nuo priešlaikinio senėjimo ir irimo. Gėrimo aromatas ir skonis suteikia emocinį malonumą ir skatina laimės hormonų dopamino bei serotonino išsiskyrimą“, – teigia „Apotheka“ vaistininkė L. Puodžiūaitė.

Kava rekomenduojama ne visiems

Aukštą kraujospūdį ar per dažną pulsą turintiems žmonėms svarbu tinkamai paruošti kavą, kuo labiau sumažinant kofeino kiekį, arba pasirinkti kitą alternatyvą, kuri teiktų energijos. Jautrų virškinimo traktą turintys žmonės turėtų vengti dažnai vartoti kavą ir negerti jos tuščiu skrandžiu. Jei viduriuojate ar dažnai tuštinatės, kavos reikėtų vartoti mažiau arba apskritai vengti – ji skatina žarnyno veiklą. Menopauzės metu kavą reikėtų vartoti saikingai, nes dėl šlapimo varomųjų savybių ji trukdo pasisavinti kalcį ir skatina mineralų pasišalinimą iš organizmo. Jei dažnai trokštate kavos, reikėtų pagalvoti apie papildomų mineralų vartojimą. Nėščioms ir žindančioms moterims kavą gerti nepatartina.

Iš kur gauti energijos? 10 sveikų alternatyvų kavai

Jei kava jums nerekomenduojama arba jos nemėgstate, energijos galite gauti ir kitais būdais, t. y. įprastą puodelį kavos pakeisti viena iš šių alternatyvų.

1. Tradicinė kava turi keletą pakaitalų, kuriuose yra mažiau kofeino. Cikorijos gėrimas, žalioji, raudonoji (rooibos) arbata, juodoji arbata su pienu, mačia arbata arba kakava suteiks energijos.

2. Nuotaiką gali pakelti ir „auksinis pienas“, kuriame nėra kofeino ir kuris gaminamas iš šilto pieno ar žolelių arbatos su trupučiu ciberžolės ir juodųjų pipirų, pagardintos šaukšteliu medaus. Galima pridėti ir kitų prieskonių – cinamono, kardamono, muskato riešuto, natūralios vanilės.

3. Saldymedžio šaknų arbata taip pat suteiks energijos. Neįprastas saldžiai gaivus gėrimo skonis pažadins ir kūną, ir protą.

4. Dieną galite pradėti nuo sveiko vaisių kokteilio. Suplakite bananą su apelsinų sultimis ar pienu bei šaldytais juodaisiais serbentais, braškėmis ar kitomis uogomis.

5. Citrusiniai vaisiai, jų sultys ir aromatas pakelia nuotaiką, o vitaminas C sulčių stiklinėje akimirksniu tonizuoja organizmą.

6. Jei energijos reikia gauti nedelsiant, pravers gabalėlis juodojo šokolado, truputis džiovintų vaisių ar riešutų.

7. Rekomenduojama per dieną išgerti vidutiniškai 1,5–2 litrus vandens, nepriklausomai nuo to, kiek kitų skysčių (arbatos, vaisių kokteilių, sriubų) suvartojate. Vanduo labai svarbus energijai palaikyti – organizmui dehidratuojant, energijos mažėja. Vandenį galite paskaninti griežinėliu citrinos, keliomis šviežiomis uogomis, agurko griežinėliais ar mėtų lapeliais, taip pat galite įdėti ledo kubelių.

8. Tiems, kuriems sunku pabusti ryte, vietoj kavos puikiai tiks kontrastinis dušas. Grūdintis reikia pradėti palaipsniui, kasdien po truputį didinant vandens temperatūrų skirtumą.

9. Sportas padeda palaikyti energiją ir išlikti budriems. Tai nebūtinai turi būti fiziškai sunki treniruotė. Naudinga ir pasivaikščioti gryname ore, pasimankštinti, padaryti jogos pratimų, paplaukioti, pasivažinėti dviračiu ir pan.

10. Reguliarus patalpų vėdinimas. Atsirandant nuovargiui ir mieguistumui, kūnui bei protui greitai ir veiksmingai padės grynas oras.

Net jei esate geros sveikatos ir neieškote alternatyvų kavai, bet kokiu atveju patartina ją tinkamai paruošti, t. y. rinktis vidutiniškai skrudintas kavos pupeles. Be kofeino jose yra ir daug antioksidantų, o tirpiojoje kavoje randamas beveik vien tik kofeinas. Jei kava ruošiama ne kavos aparatu, maltą kavą reikėtų užpilti verdančiu vandeniu, palaikyti apie keturias minutes ir tada nupilti nuo tirščių. Jei tirščiai kavoje paliekami ilgiau, išsiskiria daugiau kofeino, kurio didelė koncentracija yra nepageidautina ir neigiamai veikia širdies ir kraujagyslių bei nervų sistemą.

Kavą galima ruošti ir patiekti įvairiais būdais: espresą, juodą kavą, moką, kapučiną. Jei kavą geriate reguliariai, stebėkite, kiek su ja suvartojate cukraus, sirupų ir kitų priedų. Į antsvorį linkusiems žmonėms latė su riebiu pienu ir keliais šaukšteliais cukraus gali gerokai sulėtinti svorio kritimą. Vietoje grietinėlės ar pieno galima rinktis augalinį gėrimą: migdolų, sojų, kokosų, bolivinės balandos, ryžių ar grikių. Jei turite ritualą prie kavos puodelio suvalgyti bandelę ar šokoladuką, apsvarstykite galimybę juos pakeisti sveikesniu užkandžiu, pavyzdžiui, saujele riešutų ar liofilizuotų braškių, pora datulių ar bananu.